Kes perbicaraan Ketua Menteri Pulau Pinang sedang berjalan di mahkamah yang mana beliau mengaku tidak bersalah dalam kes pembelian rumah banglow di jalan Pinhorn dari ahli perniagaan Phang Li Khoon sebanyak RM2.8 juta. Nilai sebenar rumah yang pada awalnya disewa oleh LGE adalah RM6.5 juta. Rumah tersebut telah dibeli dengan harga RM2.5 juta serta telah menjalani proses ubah suai biasa dan tidak mempunyai kolam renang. Pembelian di bawah nilai pasaran hartanah ini telah wujudnya unsur rasuah yang mana antara LGE dan penjual Phang Li Khoon.
Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya mendakwa Lim terlibat dengan rasuah. Bertitik tolak dari laporan tersebut SPR telah menjalankan siasatan dan membuat tangkapan terhadap LGE dan Phang Li Khoon kerana terdapat unsur rasuah dalam urusniaga pembelian rumah banglow tersebut.
Belum pun reda dengan isu rasuah pembelian rumah, LGE terpalit pula dengan isu pembinaan terowong dasar laut Pulau Pinang yang melibatkan kos sebanyak RM4.63 bilion. Pembinaan projek ini adalah melibatkan perjanjian antara Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan kontraktor Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd. Terowong dasar laut adalah merupakan satu projek mega kerajaan negeri yang mana termasuk juga pembinaan tiga lebuhraya Pulau Pinang yang melibatkan keseluruhan kos RM6.3 bilion.
Satu laporan telah dibuat kepada SPRM terhadap projek pembinaan terowong dasar laut yang mana telah melibatkan penahanan berberapa kenamaan berpangkat Dato. Ramai yang mengaitan LGE terlibat sama dan mengetahui segala perjalanan transaksi dan kemajuan projek ini. Sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang beliau adalah terlibat secara langsung. Namun terdapat banyak fakta yang bercangah dikeluarkan oleh LGE dan menteri beliau berkaitan dengan keseluruhan perlaksanaan projek ini.
Pembinaan kos lebuhraya yang terlalu tinggi berbanding dengan projek yang dijalankan oleh kerajaan pusat. Kita dapat lihat iatu kos pembinaan Penang Pan Island Link 1 (PIL-1) sepanjang 19.5 kilometer adalah berjumlah RM7.5 bilion atau RM385 juta setiap kilometer, Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu ke Gurney Drive sepanjang 4 kilometer dengan kos RM800 juta atau RM200 uta setiap kilometre dan lebuhraya Tun Lim Ching Eu ke jalan Air Hitam sepanjang 5.7 kilometer pula memerlukan kos bernilai RM897 juta untuk dibina atau RM157 juta setiap kilometer.
Berbanding dengan lebuhraya di lembah kelang yang jauh lebih rendah kos pembinaannya. Ini dapat dilihat dengan pembinaan Lebuhraya SUKE sepanjang 59 kilometer dengan kos pembinaan sebanyak RM5.3 billion atau RM90 juta per kilometer. Lebuhraya DUKE 3 (kini dinamakan sebagai Lebuhraya Setiawangsa Pantai) sepanjang 35 kilometer dengan kos pembinaan RM3,74 billion atau RM107 juta per kilometer. Lebuh raya DUKE 2A sepanjang 75.2 kilometer yang menghubungkan Kuala Lumpur ke Kapar dengan kos pembinaan sebanyak RM6.32 bilion atau RM84juta per kilometer.
Jumlah pebelanjaan yang dilakukan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang yang sangat melampau dan hasil yang diperolehi tidak setimpal dengan jumlah kos setiap projek yang dijalankan. Keadaan ini telah mengakibatkan berlaku banjir besar di kawasan Pulau Pinang. Segala bencana alam ini terjadi adalah kerana kerakusan pemimpin DAP untuk mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesan serta akibatnya terhadap rakyat. Dalam membuat pembangunan jangan dilupa kehidupan dan keselesaan penduduk di setiap kawasan projek. Jangan hanya belumba mewujudkan projek mega yang akhirnya menyusahkan rakyat negeri Pulau Pinang.
No comments:
Post a Comment